بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از نظریاتی که درباره فروپاشی اتحاد جماهیر سوسیالیتی شوروی یا СССР  مخفف Сою́з Сове́тских Социалисти́ческих Респу́блик مДخفف یاتی که درباره فروپاشی اتحاد جماهیر سوسیالیتی شوروی  مطرح می شود نقش انقلاب اسلامی در این اتفاق است.
همانطور که می دانید انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 پیروز شد و در همان سالها بلوک شرق و غرب در جنگ سرد به سر می بردن و برتریت نسبی با اردوگاه کمونیسم بود. به شکلی که اردوگاه کمونیسم در فاز آفند و اردوگاه کاپیتالیسم در فاز پدافند بود.

برای درک بهتر این ماجرا نیاز است نگاهی داشته باشیم به بحث جنگ سرد و ماهیت آن را بهتر درک کنیم. تعاریف مختلفی از جنگ سرد بیان می شوند که مشهور ترین این اقوال مسابقه ی تسلیحاتی شرق و غرب است. اما برای درک بهتر چرایی شکل گیری این مسابقه شناخت تاریخ ضروری است.

 

 در اواخر دهه 30 حزب کمونیست در نیویورک تشکیل می شود و روزنامه DAILY WORKER  که منتصب به این گروه است منتشر می شود. اما آمریکا هیچ واکنشی نشان نمی دهد چون یک قمارباز حرفه ای است. اولا تعداد کمونیست ها در آمریکا به شدت محدود بود و ثانیا در شرایط جنگ جهانی دوم اولویت آمریکا طرفداری از متفقین بود نه مواجهه با کمونیسم.

جنگ جهانی دوم در سال 1939 آغاز و پس از شش سال در سال 1945 تمام می شود.
آمریکا در جنگ دوم هم همانند جنگ اول دیر وارد جنگ شد و انگلیس از حمایت های آمریکا رضایت نداشت.
آلمان که با حمله به فرانسه و اشغال آن در ابتدای جنگ همه را بهت زده و نگران کرده بود وقتی به شوروی رسید پس از کمی پیشروی با ضربه های سهمگین شوروی مواجه شد و دوام نیاورد.شوروی یک ایدئولوژی مهاجم بود و توان بیشتری از یک ارتش داشت . این پیشروی ترس را در دل متفقین بر انگیخت و منجر به تشکیل کنفرانس تهران در سفارت شوروی با حضور چرچیل و رزولت و استالین شد. دلیل تشکیل این جلسه ترس متفقین از پیشروی شوروی و هدف آن تقسیم غنائم جنگ بود.
پس از یک ماه اشغال برلین توسط روسها ، برلین سقوط می کند و هیتلر نیز خودکشی. آلمان شرقی دست روسها افتاد و المان غربی دست آمریکا و انگلیس.
روسها در این مسیر لتونی ، لیتوانی و استونی را سرنگون خیلی کشور های دیگر را اشغال می کنند و عملا اروپای شرقی به دست روسها می افتد. آنها مصمم بودند ایده کمونیسم را در سراسر جهان گسترش دهند و به همین سبب به سمت چین سفید که رهبرشان ژنرال چیان کای چک بود حرکت کردند و توسط انقلاب چریک های کمونیست به پیروزی می رسند. کمک های آمریکا نیز بی فایده بود. شهر های چین یکی پس از دیگری سقوط می کند و تنها جایی که از یورش ایده کمونیسم مصون می ماند چین تایپه یا تایوان است که باقی مانده چین سفید است.
اکنون نیز جمهوری خلق چین با تایوان روابط بسیار تیره ای دارد و تنها کشوری که سفارت چین و تایوان را با هم داراست آمریکا است.
چین با ایده کمونیسم به کره حمله می کند و تقریبا تمام شبه جزیره کره را می گیرد و آنجاست که سازمان ملل دستور عقب نشینی به چین می دهد. اما چین دخالت در کره را انکار می کند و یکی از بزرگترین جنگ های هوایی شکل می گیرد. با دخالت آمریکا و انگلیس کره شمالی و جنوبی تشکیل می شود.
سپس نوبت ویتنام می شود و آنجا را عقاید کمونیستی فرا می گیرد و آمریکا نیز با یک بهانه نیرو های خود را در ویتنام هلی بورن می کند و این جنگ 9 سال به طول می انجامد.
ایده کمونیسم به شدت در نقشه پیشروی می کند و به لائوس می رسد. در همین فاصله هند از استعمار در می آید و به دلیل وجود یک رهبر ایدئولوژیک و کاریزما (گاندی) کمونیسم در آنجا وارد نمی شود. البته بنگلادش و پاکستان از هند جدا می شوند .از همین اتفاق می توان به اهمیت ایدئو لوژی در پیشروی کمونیسم پی برد. نقش برجسته رهبری کاریزما نیز از کمونیسم نشدن هند قابل برداشت است.
کمونیسم تا یمن هم پیشروی کرد و به عراق هم رسید و آنها را سوسیالیست کرد و تدارکات جنگ با ایران را برای آنها فراهم آورد.
به گونه ای شوروی ستون فقرات جنگ عراق با ایران بود.
در آفریقا هم انقلاب های کمونیستی رخ می دهد و تنگه باب المندب از دو سو کمونیسم می شود.
در حیاط خلوت آمریکا (آمریکای لاتین) هم به راغ کوبا می روند و آنجا را کمونیسم می کنند.
آخرین کشور که به اردوگاه کمونیسم اضافی می شود افغانستان است که شوروی با لشگر کشی به افغانستان آنجا را اشغال می کند و با وقوع انقلاب اسلامی ایران زمینه افول کمونیسم فراهم می شود.
مخالفت هایی با دولت کمونیستی نجیب الله در افغانستان شکل می گیرد و در حمایت از انقلاب اسلامی ایران تظاهرات فراوانی رخ می دهد.

کل این مقطع جنگ سرد نام گرفت.
رجز فتح را کاپیتالیسم خواند اما این غلط است چون در کوبا هنوز هم کمونیسم وجود دارد. گورباچف نیز اعلام کرد که به دلیل جنگی که سالها با خدا کردیم شکست خوردیم.
پس از این اتفاق دو اردوگاه کمونیسم و کاپیتالیسم متحد شدند و جنگ علیه ایران را شکل دا
دند.

نویسنده : علی اخوان